Blogi

Fokus

8.1.2026

En ole tainnut koskaan tehdä uudenvuoden lupauksia, mutta muutama vuosi sitten törmäsin CGP Greyn videoon joka kertoi "vuosittaisista teemoista". Se oli hauska idea joten aloin asettamaan itselleni teemoja siinä missä muut tekivät uuden vuoden lupauksensa.

Ensimmäinen teema joskus 2021 paikkeilla oli "hyvinvointi", silloin tein itselleni kalenterin johon piirsin ruudun jokaiselle vuoden päivälle ja väritin ruudun jos tein jotain hyvinvointiin suuntaavia valintoja tai tekoja. Pääasiassa väritin siihen karatepäivät, kuntonyrkkeilyt, salilla käynnit ja muutamia pidempiä kävelyjä. Alkoi näyttää tosi hyvältä kunnes se ei enää saanutkaan lisää väriä.

Tein värityskalenteria ehkä parin kuukauden ajan, jonka jälkeen aloin unohtelemaan eikä enää kiinnostanutkaan katsella sitä. Edelleen tein hyvinvointiin liittyviä asioita, koska niistä oli jo muodostunut rutiineja. Ehkä se oli realisaatio siitä, etten enää tarvinnut kalenteria muistuttamaan ja motivoimaan liikkumaan. Ensimmäinen teema oli mielestäni aika onnistunut, sillä siinä ei ollut erityisiä lupauksia tai vaatimuksia täytettävänä ja onnistuin olemaan hiukan "hyvinvoivampi".

Kuten uudenvuoden lupausten kanssa, myös teemassa tuntui käyvän vähän samaa että se alkoi haihtua mielestä kunnes koko teema oli jo ehtinyt unohtua täysin. Seuraavat teemat valitsin suorilta olemaan kausiteemoja, eli valitsisin useamman teeman pitkin vuotta. Niitä on ollut mm. säästämiseen liittyvää, siisteyteen, rutiineihin ja matkustamiseenkin taisi olla.

Noh mutta joka tapauksessa, nyt on taas uusi vuosi, uusi kausi ja uusi teema: fokus. Se on kiva teema koska vaikka terminä fokus on tosi neutraali, se soveltuu kaikenlaiseen positiiviseen tekemiseen. Fokusta voi olla esimerkiksi rentoutuminen, lukeminen, tai kuunteleminen. Se voi olla doom scrollauksen, aivomädän ja muun modernin elämän sekoilun vähentämistä, notifikaatioiden ja puhelimen pistämistä pois päältä, tai vaikka kavereiden elämästä ja ihmisistä kiinnostumista.

Joulun alla otin kokeiluun uuden puhelimen, jossa on paperinäyttö, eli jolla ei voi katsoa videoita. Ajattelin että sillä siirtyisin sontasisällöstä vaikkapa e-kirjoja lukemaan jos olen yksin puhelimen kanssa. On se jotenkin toiminut, mutta nyt jo kuukauden käytön jälkeen rakoilee aika paljon. Pidän vanhaa älypuhelinta edelleen käynnissä pankkia ja julkista liikennettä varten. Ja sitä satunnaista instagramin tarkistelua varten...

Dramaattisesti vähentynyt somen käyttö on pikku hiljaa lipunut takaisin elämään kun tuo vanha älypuhelin on liian lähettyvillä. Yritän keksiä tähän vielä jotain parempaa ratkaisua. Ehkä hieman parempi värillinen e-paperi-näytöllinen puhelin, jossa uskaltaa pitää pankkisovelluksetkin? Tai ehkä heitän puhelimet ikkunasta.

Vaikka ei ookkaan ihan lupaus, mulla on tavoitteena tehdä tätä nettisivua hienoksi staattiseksi, neocities-sopivaksi, kaiken kattavaksi mitja-nurkkaukseksi, osana alkuvuoden fokusteemaa.