Blogi

Netti on kaikille

17.1.2026

Tässä tekstissä on ajatusten juoksua netin kehittymisestä vähän epäkoherentisti ja tavanomaiseen tapaan negatiivissävysesti.

Ei ole nettiä lapsille

Viime aikoina olen törmännyt useampaan otteeseen kysymykseen: Mihin katosi lapsille ja nuorille suunnatut nettialustat ja foorumit? Vuosituhannen vaihteessa netti oli spesiaali paikka, kaikki oli hyvin maailmassa, olin itse lapsi ja Aapelin avatareilla oli kovimmat blingit. Siihen aikaan kovaa huutoa verkkopelimaailmassa oli esimerkiksi Habbo Hotel, Aapeli, Runescape, Jonneweb ja Flash pelit. Alustoille ominaista oli niiden reaaliaikainen viestittelymahdollisuus ja tuntemattomiin tutustuminen. Monet alustoista oli suunnattu lapsille, esimerkiksi Habbo oli suunnattu about yläkouluikäisille. Internetiä pidettiin siihen aikaan paljolti "villinä läntenä", koska vapautta oli paljon ja moderointia vähän.

Jotain kuitenkin alkoi muuttua internetin muodostuessa osaksi kaikkien elämää. Alustoista piti saada turvallisempia käyttää ja moderointi kasvoi. Erityisesti ongelmaa saattoivat aiheuttaa kummalliset aikuiset joille oli helppoa soluttautua lasten joukkoon. Luulen että lapsille suunnattu avoin verkko kuoli koska se ei ollut todellisesti lapsille. Luulen että se on muodostunut lähes mahdottomaksi estää väärinkäyttöä kun netissä voi esittää ketä vain. Moderointi oli, ja on paljon edelleenkin, manuaalista työtä usein ilman palkkaa.

Monopolinetti

Mitä teet nykyään netissä? Jos laitteessasi ei olisi nettiä, mistä jäisit paitsi? Se olisi varmaan jonkinlainen sekoitus uutisia, tv-sarjoja, aivomätäsisältöä, chättejä ja pankkiasiointia. Mistä muut jäisivät paitsi jos katoaisit netistä? Muut eivät saisi kiinni chätissä vaan täytyisi soittaa tai tekstata. Mutta mitä muuta? Oma arvioni on että muut eivät huomaa internetpersoonasi katoamista ollenkaan. Tämä koskee valtaosaa nykyajan netin käyttäjiä: et ole olemassa netissä. Mutta jonkunhan se kulutettava sisältö on sinne tehtävä. Se vaan ei ole yksikään henkilö omassa lähipiirissäsi, etkä se ole sinä. Sen sijaan se on pienen pieni murto-osa kaukaisia henkilöitä ja korporaatioita. Siitä on sosiaalinen kanssakäynti ja luovuus aika kaukana. Vaikka tekisitkin "story" postauksia ja seuraisit kavereiden menoja, silti uskoisin että et huomaisi jos joku seuratuistasi katoaisi. Se on tippa meressä ja kontsaa riittää.

Monopolisoitunut netti on helpottanut sen käyttöä kaikille. Nykyään on saavutettavia ja ymmärrettäviä sovelluksia mihin voi helposti postata omaa elämää, jos joku sitä tekee, ja seurailla mitä tuttavat puuhaa. Alustat kuitenkin rajoittavat täydellisesti pois sen luovuuden mitä internetin alkuaikoina pystyi löytämään. Henkilökohtaiset nettisivut olivat kuin sisustettuja olkkareita, sisältöön reagointi oli keskustelunomaisempaa eikä kommenttimereen heitetyllä vitsillä tykkäysten kalastelua.

Digitaalinen identiteetti

Näyttää siltä että tullaan vääjäämättömästi elämään maailmassa jossa meidät kaikki pakotetaan digitaalisen identiteetin käyttöön. Lyhyesti, digitaalinen identiteetti on ensiaskel dystopiaan jossa kaikkia voidaan kontrolloida kaikkialla. Se on todennäköisesti tyrmäisku ihmisen vapaudelle seuraavien vuosikymmenten aikana, kunnes sykli alkaa taas alusta ja ihmiskunta lähtee uuteen nousuun. Enivei, suuria mielipiteitä, mutta pääpointti on että en usko että voidaan välttyä tältä kohtalolta.

Digitaalinen identiteetti on nimensä mukaisesti digitaalinen leima siitä kuka olet ja kaikki mitä sinusta voi tarvita tietää. Sen käyttökohde on esimerkiksi tunnistautuminen kaikille verkkosivuille niin että voidaan varmistaa oletko sivustolle kelvollinen. Vaikkapa some alustalla identiteetistä voidaan nähdä oletko yli 12 vuotias. Kun kansalaisille on asetettu digi identiteetti, siihen tullaan yhdistämään dystopian reseptin täydentävä komponentti, eli digitaalinen lompakko. Sitten ei tarvita enää fyysistä valuuttaa ollenkaan. Paikallisten pankkien ei enää tarvitse tehdä päätöksiä lainojen myöntämisestä ja hylkäämisestä, koska identiteetti sisältää kaiken tarvittavan tiedon, että keskuspankin AI voi tehdä päätöksen saman tien. Kannattaa olla vakaa työ, olla puhumatta paskaa netissä ja hankkimatta mielenterveys- tai muitakaan sairauksia, jos haluat pitää rahasi. Muuten AI saattaa asettaa lompakollesi negatiivisen koron.

Yksi positiivinen ajatus joka oli koko tekstin pointti

Palaten siihen alkuperäiseen ajatukseen sosiaalisesta netistä jossa lapset voisivat kommunikoida turvallisesti ja joka olisi kuitenkin avoimessa internetissä sen sijaan että olisi suljettu korporaatiomainospommitussovellus. Digitaalinen identiteetti voisi toimia tässä ns. positiivisena tekijänä, sillä voitaisiin tehdä todellisesti lapsille kuuluvia internetin olohuoneita joihin ei aikuiset pääsisi, muuta kuin rajatuilla tavoin moderoinnin jne. kannalta.



PS: Lapsilta kuuluu kieltää some ja puhelimet!!!

Niin joo, nyt on suurin keskustelunaihe tietysti se että valtioiden pitää rajoittaa lapsilta some-alustojen käyttö ja puhelimet pois. Kaikkihan me nykyään ollaan nähty iPädättyjä lapsia, sellaisia jotka menee vikatilaan, jos ei saa aivomädän dopamiinipommeja joka puoli tuntinen. Tosiaan, pitäisi kieltää lailla iPädit ja instagramit lapsilta. Pistetään digi identiteetti töihin heti ensialkuun.

Huh kuinka sopiva syy ajaa digi identiteetti sisään, sehän on täydellinen ratkaisu kaikkeen. Ja valtiolle kontrolli mitä kukakin saa netissä tehdä. Oikeastaan annetaan kontrolli EU:lle niin Suomi voi vain tehdä kuten käsketään. Ei kannata asettaa lakeja koskemaan some korporaatioita tai sanktioida niitä käyttäjien mädättämisestä ja lasten koukuttamisesta. Ei kannata kehittää mitään systeemiä missä kerrotaan suoraan vanhemmille kuinka lapsia kasvatetaan, jossa annettaisiin vanhemmille neuvoja kuinka toimia, joku sellainen "neuvola". On parempiakin ratkaisuja.